15 Nisan 2015 Çarşamba

İNCE MEMED 1-2-3-4

Türk Edebiyatının en büyük yazarlarından Yaşar Kemal'i yakın bir zamanda kaybettik. Daha sonrasında çok büyük bir yazardı, şöyle güzel yazardı, şöyle Nobele aday gösterildi de gibi popüler kültüre ben de ucundan gireyim tasasını yaşayan insanların yazdıklarını gördüm. Hayır sen okumadın ki hiç ustanın kitaplarını, nerden biliyorsun büyük bir yazar olduğunu ? Anca yazarlar ölünce popüler oluyor zaten bu ülkede. Gerçi bilimde de öyle. Prof. Dr. Mustafa İnan'a ölümünden 4 yıl sonra üstün hizmet ödülü verenler de arkasından çok büyük bir bilimadamı dememişler miydi ?

Kitaba gelecek olursak benim bu eseri 2. okuyuşum. Ortaokulda dönem ödevi olarak okumuştum. Zorunlu olunca bir an önce bitsin de teslim edeyim şu ödevi mantığıyla zevkine varamadan okumuştum . İyi de nasıl öyle olmasın bir yandan LGS ( bizim zamanımızda bu isimle anılıyordu liselere giriş sınavı) bir yandan ergenlik, bir yanda da 2 bin küsur sayfalık kitap :)

Bu okuyuşuma gelecek olursak 2006 özel basımımı bu sefer kütüphaneme ekledim. Öncelikle içeriğinden bahsedelim. YKY'den çıkan özel kutulu, ciltli bir 50. yılının şerefine basılmış, gerçekten hakkını veren bir set . Turuncu cilt, sayfaların inceliği ve göz yormaz kalitesi, boyutu olsun çok para verdim ama değermiş dedirtiyor :) ben dedim :)

İnce Memed Cumhuriyetin ilk yıllarında Çukurova'da geçiyor. Memedin köy ağasını öldürmesi sonucu dağa eşkiya olarak çıkmasıyla başlıyor. Başkaldırı haksızlıklara karşı olarak başlıyor. Çukurova'nın toprağını, insanını öyle bir anlatıyor ki insan o yerleri , o Çukurova insanını ne kadar size uzak olsa da yakınınızda hissediyorsunuz. Bunu yaşamak tabi benim için daha kolay oldu. Anlattığı tüm mekanları gezdim biliyorum. Ama hiç bilmeyen bir insan bile o yerleri hissedecektir bu tasvirler soucunda. Çukurova'nın bereketli topraklarının asıl sahiplerinin haksızlığa karşı cesaretli bir kahramanı olan İnce Memedi nasıl efsaneleştirerek onu koruduklarını okuyoruz.

İnce Memed haksızlığa karşı gelerek köy ağasını öldürüyor ve dağa çıkıyor.Ama bu düzen hemen bir ağa öldürmekle sona mı erecek. Daha da kötüsü geliyor köylün
n başına. Yeri geliyor Memedi koruduğu için candarmalarca işkence edilip öldürülüyor köylüler. Ama umut onlar için İnce Memed olduğundan susuyorlar, saklıyorlar.

İnce Memed iyice tahlil edilmesi gereken büyük bir başyapıt gerçekten. Türk insanını, edebiyatımızı çok iyi yansıtıyor. hala da okumayan varsa bir sonraki seçiminiz bu başyapıt olsun derim. Memedle, Hürü Anayla, Topal Aliyle , Seyranla bir an önce tanışıp Çukurovanın o bereketli topraklarına, bir zamanlar eşkiya saklayan dağlarına, yarrpuz, püren kokulu ovalarında bir gezenti yapın :)

Keyifli okumalar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder